PROČ UČITELE HUDBY?

Hrát a cvičit bez učitele je samozřejmě možné, ale nese to sebou velká rizika. S učitelem se vyvarujete zlozvykům a nezanesete si do hraní nešvary, které se špatně odbourávají a časem mohou způsobit velké komplikace. Komplikace herní, ale v mnohých případech i zdravotní.

Máte spoustu instruktážních videí, podle kterých cvičíte? Tak na co učitel? Některá videa jsou opravdu fantastická a jsou úžasnou pomůckou. Ovšem je i spousta takových (především některá z internetu), která jsou jemně řečeno diskutabilní. Před některými bych vyloženě varoval. Hlavně každé video má jeden obrovský nedostatek.

Na videu kolega hudebník rozebere danou problematiku, ukáže jak krásně a lehce to jde jemu a tím to končí. Dál už nemá šanci se zaobírat tím, jakým způsobem se s konkrétním problémem potýkáte vy. Jak se k tomu stavíte, kde děláte případnou chybu, proč to jemu jde a vám ne. Neukáže Vám kde je případné úskalí u vás a jak konkrétně a nejlépe zdoláte problém vy. Prostě video se s vámi nepiplá.

Učitel vás opraví ihned. Třeba když nástroj špatně držíte. Jednoduše zásadní chyby vidí a odstraňuje okamžitě. Někdy dříve než stačí vzniknout.

Žádný učitel vás nenechá jít dál, když máte zásadní problém. Nad drobností přimhouří oko a povznese se nad ní, ale na fatální chyby upozorňuje a okamžitě je řeší. Prostě dokáže rozlišit, co je momentální chybička, která se už příště nevyskytne a co chyba kterou je nutné opravit.

Učitel vás naučí o nástroji, o cvičení a hraní přemýšlet. Tím se ti otvírají nové obzory a možnosti.

Ukáže vám cestu jak cvičit, abyste necvičili zbytečně. Naučí vás správné návyky.

Nenechá vás cvičit nesmysly. (Je přirozené, ale zároveň zbytečné, že člověka baví cvičit a hrát stále dokola to, co mu již jde a ovládá.)

Máte jistý řád. To je pro mnoho lidí důležitý a zásadní aspekt.

Nejde jenom o hraní na hudební nástroj. Povídáním se dá mnohé naučit i pochytit a je to dobrý způsob jak nasbírat zkušenosti.

Diskuse je tedy důležitá součást výuky. Stejně důležitá, jako celé hraní. Ale přílišné teoretizování, může být na druhou stranu zavádějící a zbytečné. Při hraní na jevišti či pódiu platí víc než kde jinde: "Kecy nemají cenu, důležitý jsou činy".

Zkrátka co neuhrajete, to neukecáte.

Každopádně se bez zkušeného dohledu ochuzujete o spoustu času. Objevujete a prošlapáváte cestičky, které jsou už dávno objeveny a prošlapány. Tím promrháváte čas a energii, kterou jste mohli vynaložit lépe a cíleněji, čímž by váš postup a zdokonalování bylo rychlejší.

Učitel se hodí pro Váš dobrý pocit, který je obzvlášť v začátcích důležitý. Pocit, že na to nejste sám. Že se máte na koho obrátit a s kým se poradit. Když to nejde a máte pocit zmaru, tak je tu ještě učitel.

Třeba ví jak na to a třeba Vám ukáže nějaký fígl a nebo jak si poradit. Prostě dobrý učitel vás nenechá ustrnout a dokáže vás i psychicky podpořit.

Je jenom hrstka špičkových muzikantů, kteří se takzvaně vypiplali sami. Převážná většina všech, kteří v muzice něco dokázali, začínala pod dohledem. Pokud učitel nestačí a žákovi již nic nepřináší, dá se přejít k jinému, ale ať to s hraním myslíte vážně, nebo si chcete jenom tak zahrát, je dobrý učitel rozhodně přínos.

Zkrátka odborný dohled je nutný alespoň do doby kdy je žák (hráč) schopen se sám kontrolovat, ovládat, opravovat, ví jak správně cvičit a kam se dál ubírat.

Naopak je naivní myslet si "Učitel mě to musí naučit, vždyť je to jeho povinnost." Míru nadání nemůže ovlivnit ani žák, ani učitel a za přístup k hudebnímu nástroji a osobní disciplínu si ručí každý sám za sebe. Na druhou stranu je pro učitele velice pohodlné vymlouvat se na žákovu nepřipravenost a neschopnost.

Žák by se měl na nástroj těšit. To je zásadní předpoklad pro jeho úspěšný vývoj a tento aspekt může z velké míry učitel ovlivnit. Bez trpělivosti ze strany žáka ale i učitele to zkrátka nejde.

Důvodů proč hra na hudební nástroj pod vedením dobrého učitele je mnoho a dalo by se ve výčtu pokračovat. Neodpustím si dodat ještě jeden moment, který je podle mého názoru zásadní.

Je to vztah mezi žákem a učitelem.

Jsem přesvědčen, že dobrý, nejlépe kamarádský ale oboustranně uctivý vztah je ideální předpoklad pro žákův úspěšný vývoj a postup. A o to v naší individuální hudební škole běží.